Brazil: Celso Adolfo Sings His Homeland

    Celso Adolfo, mineiro
    to the core, never exchanged his home state for life in the megalopolises of the
    south. The songs he creates, both Brazilian and universal, are imbued with the
    sights, flavors, and sounds of the red hills of Minas Gerais.


    Celso Adolfo

    Adolfo’s most recent disc, O Tempo, digs deep into his unique vein of regional poetry, adroitly mixed with his signature bluesy rock and pop.

    In “Sem Tirar Nem Pôr” (Celso Adolfo/Leo Minar), a driving yet relaxed tune punctuated with funky keyboards and various percussions, Celso sings:

    Eu já falei, repeti
    já avisei de onde é que eu sou
    sou de Aracaju, Marabá
    BH, São Salvador

    Eu como beiju, tutu
    danço samba-de-roda, maracatu
    maculelê, óia o vento
    ventando no bambu

    O que eu vi qulquer um vê
    é a tarde misturando a cor
    eu sou mineiro e faço conta
    sem tirar, sem tirar nem por
    […]

    The title tune likewise blends pop instrumentation (electric & acoustic guitar, keyboards, bass, drums) with essentially rural lyrics.

    Cai mais uma tarde no lugar
    janela aberta para bem-te-vis
    telhados de rubis e colibris
    eu sofro asas derramando o olhar

    Os sete anzóis da minha cicatriz
    aonde ando ouço lambaris
    o galo brinca as cores de manhã
    a tarde veste cascas de maçã
    […]

    A change of pace is provided in the sensual bolero “Depois das Dez,” executed with the requisite Cuban percussion in a male-female duo with the singer Sol Alac.

    Uns lábios vermelhos que eu vi
    fizeram meus olhos girar
    de noite eu percebo melhor o que eu bebo
    as dores que eu vou misturar

    As dores cantei sempre assim
    somente o bolero dirá
    eu choro quando é pra chorar
    se não tenho mais lágrimas o mar me dá
    me dou por inteiro, não tenho segredo
    não bebo do medo de amar
    […]

    The strong Native-American flavor of “A Terra Dá” derives not only from its melody and instrumentation (the latter an unusual combination of wind and percussion instruments) but from its lyrics:

    Uraricaá, Urariquera
    Paapiú, Apiaú
    Mucajaí­, murucujá
    Roraima tem o Caiapó

    Tinha um ticão, água na taboa
    Vida í  toa deslizando na canoa
    E o botocudo, de onde ele é?
    í‰ de onde é o bicudo-maquiné
    […]

    A touch of samba enters the mix in “Mão do Pilão,” with verse that calls forth Brazil’s African heritage:

    Vi tanto mar, vi Marajó
    maracatu, azulejo e rondó
    guias de luz, véu e capuz
    vela na areia, pinga e cuscuz

    Eu vi samba-regue com lua e com sol
    eu vi pagodeiro e vi rock ‘n roll
    repente e martelo, cacau, caramelo
    e um pé de chinelo no mei do Brasil.

    Ouro de igreja de Minas Gerais
    saci pererê eu vi e o que mais
    calango, joá e o cateretê
    babalorixá, caranguejo, dendê
    […]

    The lovely voice-guitar ballad “Setembro Nublado” introduces a trail of wistfulness inspired Guimarães Rosa:

    Setembro nublado
    saio colhendo flores e um som
    fico escondido tecendo sentidos
    viajando só

    Linda menina
    bela bailarina do ar
    quem te convida
    é o balanço manso do mar

    Dia nublado
    bato o cajado no sino do som
    pego no vento
    cores claras, cores do som
    […]

    Equally pensive is “Dia Santo,” which vaguely recalls the songs of Elomar. Again, the acoustic guitar provides the only accompaniment to the troubadour’s voice.

    Levantei, lancei o dado
    procurando a sorte entre tantos
    números já combinados

    Hoje é dia santo
    dia santo assim
    faz meu coração estremecer

    Cada coisa que eu repito
    ainda mais reflito
    pode alguém me ouvir

    Aprendi lançando o dado
    a sorte não tem lado
    e mais tempo o tempo não tem


    O Tempo is one of the most beautifully packaged CDs I’ve seen in a long time. You won’t find it easily, but if you do, your search will have been amply rewarded.

    For audio samples and complete song lyrics, visit Celso Adolfo’s well-designed website.





    Celso Adolfo: O Tempo
    (Independent; 2003) 32:48 min.

    01. O Tempo (Celso Adolfo)
    02. ígua na Bomba (Celso Adolfo)
    03. Depois das Dez (Celso Adolfo)
    04. í‰ a Vida (Celso Adolfo)
    05. Estrela da Luz (Celso Adolfo)
    06. Mão do Pilão (Celso Adolfo)
    07. Sem Tirar nem Pôr (Celso Adolfo/Leo Minar)
    08. A Terra Dá (Celso Adolfo)
    09. Trentina (Celso Adolfo)
    10. Setembro Nublado (Celso Adolfo)
    11. Dia Santo (Celso Adolfo)


    You can read more about Brazilian music and culture at
    Daniella Thompson on Brazil here:
    http://daniv.blogspot.com/

    Tags:

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    • Karlos Arturo Ríos Sanz

      Solicitud Información
      Admiro el amplísimo folklor y música de ese gran país (Brasil) y desearía información acerca de cantantes brazileros ( y de incursión nueva) en folk, Pop, rock, tales como esos grupos y artistas que vemos año tras año montados en los grandes camiones que desfilan en Salvador (Bahía) durante los Carnavales.
      En resumen, ritmos asi o parecidos como Alegria agora (Daniela Mercury),etc.
      Agradezco vuestra valiosa información.

      Karlos A. Ríos Sanz
      Servicio Nacional de Aprendizaje, SENA
      Carrera 43 #42-40
      Barranquilla, Colombia
      carioss@sena.edu.co

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